تشریح و تبیین برنامه های معاونت ابتدایی
سرپرست معاونت آموزش ابتدایی در نشست تخصصی معاونین آموزش ابتدایی برنامه های معاونت ابتدایی را تشریح و تبیین کرد.
به گزارش مرکز اطلاعرسانی و روابط عمومی وزارت آموزشوپرورش، معصومه نجفی در نشست تخصصی معاونین آموزش ابتدایی، روسای ادارات دوره اول و دوم ابتدایی و گروه های تکنولوژی و آموزشی و روسای اداره توسعه عدالت آموزشی و آموزش عشایر سراسر کشور که با حضور بیش ۱۵۰ نفر در اردوگاه شهید باهنر تهران برگزار شد، اظهار کرد: دانش آموزان سرمایه عظیمی هستند که در اختیار آموزش و پرورش قرار گرفته اند. از این رو حضور نیروی انسانی پای کار و با روحیه انقلابی در عمل بسیار ارزشمند است.
نجفی در تبیین سه تغییر رویکرد معاونت آموزش ابتدایی در دولت انقلابی، به تغییر رویکرد از طرحهای پراکنده، کماثر و نمایشی به تمرکز بر اقدامات اثرگذار مبتنی بر برنامه درسی و توانمندسازی معلم، تغییر رویکرد از نگاه بخشنامهای و اداری به تدوین میثاقنامه و عهدنامه و در بعد مسائل ارزشی، تربیتی و دینی و احیا نقش الگویی معلمان و مدیران و چرخش از مدیریت با ساختار هرمی به سمت ساختار شبکهای اشاره کرد.
ارتقاء صلاحیت های حرفه ای معلمان دوره ی ابتدایی طرح شهید حاج ابراهیم همت
نجفی در مورد ارتقاء صلاحیت های حرفه ای معلمان دوره ی ابتدایی به طرح شهید حاج ابراهیم همت اشاره کرد و در تبیین چرایی اجرای این بسته اظهار کرد: بر اساس سند تحول بنیادین، اولویت بخشی به آموزش دوره های پیش از دبستان و ابتدایی به عنوان دوره های پایه در عملیاتی کردن برنامه های تحولی وزارت آموزش و پرورش و جهت دهی مضاعف منابع مالی ونیروی انسانی توانمند مورد تاکید است.
وی ادامه داد: در راستای سیاست های کلی ایجاد تحول در نظام آموزش و پرورش کشور، ابلاغ شده توسط مقام معظم رهبری، توسعه مهارت حرفه ای و توانمندی های علمی و تربیتی معلمان با ارتقای کیفی آموزش های ضمن خدمت و برنامه ریزی برای روزآمد کردن اطلاعات تخصصی و تحصیلات تکمیلی معلمان متناسب با نیاز آموزش و پرورش، دانشافزایی مستمر معلمان در حین خدمت و ارتقاء شان و منزلت فرهنگی و اجتماعی آنها ضروری است. در طرح شهید حاج ابراهیم همت برای توانمند سازی معلمان در همه دروس به خصوص سه درس فارسی، ریاضی و علوم برنامه مدون و با چشم انداز روشن تعریف شده است.
برنامه تولید بسته آموزشی پایه اول ابتدایی با رویکرد ترکیبی(تلفیق رویکرد کل گرایی و آوایی)
نجفی افزود: ضعف جدی دانش آموزان ابتدایی در سواد خواندن از یک سو و نگران کننده بودن شاخص های کارایی درونی پایه اول ابتدایی باعث شد که با بهره گیری از آخرین یافته های علمی، طرح بسته های آموزشی فارسی پایه اول ابتدایی در ۸۳۰۰ کلاس اول ابتدایی آغاز گردد. این ۸۳۰۰کلاس از مدارس روستایی که نیاز به حمایت جدی و همه جانبه برای بهبود داشتند که انتخاب شدند.
معاون آموزش ابتدایی در تشریح این طرح گفت: برای این آموزگاران بسته طراحی آموزشی نوین، دقیق و گام به گام طراحی شده است، این بسته شامل طراحی آموزشی تلفیقی، داستانهای مناسب و هدفمند، کارت تصویری، کارت بازی و فایل صوتی میباشد که ماهیانه به دست معلم می رسد. اگرچه این بستهها برای معلم به صورت خودآموز طراحی شده است در بستر شاد هم آموزشهای لازم و گام به گام ارائه میشود.